Scénář – chci jezdit celou zimu
Mírné povětrnostní podmínky posledních let celoročním cyklistům přejí. Současné komponenty jsou odolné, ocelové součásti podléhající korozi téměř vymizely a většina ložisek je zapouzdřených, takže vypláchnutí maziva vodou je mylná představa. S příchodem elektrokol se k vám ale mohl donést názor, že nejrychleji se rozvíjející segment cyklistiky v zimě pokládá na lopatky mráz a morko. Dáváte jízdou v plískanici elektromotoru a baterii ránu na solar? Žádné obavy! Pravda je jinde. Když dodržíte několik jednoduchých zásad péče a údržby, můžete jezdit v zimě na e-biku stejně jako v létě.
Ničí se baterie v mrazu?
E-kola mají Li-Ion baterie. Až vás někdo bude varovat, že tyto baterie během zimního používání připravíte o životnost, zasypte ho argumenty! Stačí se podívat, co udává většina výrobců těchto článků - provozní teplota Li-Ion baterie elektrokola je -10°C až 40°C, stejně tak skladovací teplota. Pouze nabíjení není vhodné provádět v teplotách pod nulou. Když rtuť teploměru klesá, snižuje se pouze kapacita baterie. Prostě dojedete méně. Vyzrát na rychlé ubývání dojezdu můžete použitím kvalitního neoprenového obalu na baterii. Neopren výdejem energie zahřátou baterii udrží v teple a navíc chrání před nečistotami, větrem a tajícím sněhem.
Jaký stupeň ochrany má elektromotor nebo displej?
Každá elektronika má určitý stupeň krytí (IP), udávající odolnost elektrických zařízení proti vniknutí cizího tělesa a kapalin, zejména vody. Motor, baterie, displej nebo tlačítkové ovládání na řídítkách mají IP54 a vyšší, takže jim nevadí ani vytrvalý déšť. Není tedy důvod jezdit jinak, než jak jste zvyklí v hlavní sezóně. Jediné, čím se vybavte a čas od času v zimě použijte, je přípravek na kontakty. Odpuzuje vlhkost a konzervuje. Jenom si dejte pozor, ať kontakty ošetřujete jednotlivě. Důležité je předejít zkratu.
Ostatní údržba? Poměrně standardní
Elektrokolo nutně nepotřebuje přístup roky ošlehaného odborníka. Při zimních vyjížďkách dbejte na běžnou údržbu. Starejte se hlavně o pohyblivé části. U e-biku pod náporem všech newtonmetrů nejvíc trpí řetěz, kazeta, přehazovačka a převodník. Dynamika si zkrátka vybírá svoji daň. Proto zaměřte svoji pozornost do těchto míst. Za mokra nebo při tajícím sněhu se z komponent vymývá olej. Největší problém je to u řetězu, který má tendenci vybrušovat čepy a vytahovat se. Proto v zimě používejte odpovídající mazivo, nejlépe určené přímo do mokra. Má hustější konzistenci. Ostatní pohyblivá místa pravidelně ošetřujte univerzálním olejem, který je důležité setřít, aby zbyl pouze ochranný film. Namažte i kluzáky vidlice a tlumiče. Sice se jejich povrchová ochrana velmi zlepšila, ale pořád je svírají stírací kroužky, jimž agresivní roztok soli a vody ze zimních cest a silnic rozhodně nesvědčí. A hlavně – nikdy nenechte zablácené nebo sněhem obalené kolo dlouho stát bez umytí. Vaše práce na zimním ošetření by rychle přišla vniveč.
Scénář – rozhodl jsem se elektrokolo zazimovat
Mrzne, jako když praští? Dostala se teplota pod provozních -10 °C baterie? Když už na to přijde a padne rozhodnutí uložit e-bike k zimnímu spánku, dodržte pár důležitých pravidel, než tak učiníte. Nejdůležitější je neskladovat elektrokolo ani žádné jiné kolo špinavé. Pečlivě ho umyjte, nepoužívejte zbytečně velký tlak vody a nezapomeňte ani na špatně přístupné části. Zbavit se nečistot vám pomohou cyklistické šampony. Na neznámé čističe nebo autokosmetiku zapomeňte, protože mohou obsahovat nevhodné příměsi. Když máte kolo čisté, hodí se provést i kontrola. Projděte rám, zda nemá hluboké oděrky nebo prasklinu. Neprotéká olej z vidlice a tlumiče? Točí se kola lehce? Nevznikla nikde vůle? Jak jsou na tom kabely od ovládání elektropohonu? Motor by neměl nadměrně hučet a nástup elektrické asistence by měl být plynulý, jinak může být problém s některým ze snímačů. Proveďte tuto prověrku.
Po kontrole přichází čas na mazání, konzervace a ošetření kontaktů. To jsme probrali už u běžné údržby. Větší pozornost ale věnujte baterii. Vyndejte jí z kola a uskladněte doma v pokojové teplotě a suchu. Nejlépe uskladněná baterie je ta napůl nabitá. Po měsíci skladování ji zkuste zkontrolovat stisknutím tlačítka u indikátoru nabití, zda vykazuje stále stejnou hodnotu nabití – tedy tři čárky z pěti. Pokud ne, trochu jí znovu dobijte. Při pochybnostech o životnosti doručujeme navštívit odborníky a provést na baterii diagnostiku.
Když vše dodržíte, zajezdíte si skvěle celou zimu nebo na jaře sednete na e-bike plně připravený podávat výkony, které od něj očekáváte.